اهمیت آمادگی جسمانی

در معنای وسیع آن، آمادگی جسمانی یک وضعیت کلی سلامت جسمانی است. دستیابی و حفظ آمادگی جسمانی نتیجه فعالیت بدنی، رژیم غذایی و تغذیه مناسب و البته استراحت مناسب برای ریکاوری بدنی است. به زبان ساده، آمادگی جسمانی برای بدن انسان همان چیزی است که تنظیم دقیق برای یک موتور است. افراد را قادر می سازد تا به پتانسیل خود دست یابند. صرف نظر از سن، تناسب اندام را می توان به عنوان وضعیتی توصیف کرد که به افراد کمک می کند ظاهر، احساس و بهترین عملکرد خود را داشته باشند. بنابراین، مربیان تناسب اندام، آن را به عنوان توانایی انجام کارهای روزانه با انرژی و هوشیاری، با انرژی باقی مانده برای لذت بردن از فعالیت های اوقات فراغت و رفع نیازهای اضطراری توصیف می کنند. مخصوصاً برای سالمندان، آمادگی جسمانی توانایی تحمل استرس، تحمل، مقاومت و ادامه در شرایطی است که یک فرد آموزش ندیده نمی تواند ادامه دهد.

قلب، ریه ها و ماهیچه ها برای اینکه از نظر بدنی مناسب در نظر گرفته شوند باید به سطح مشخصی از عملکرد برسند تا فرد همچنان احساس کند قادر به انجام یک فعالیت است. در عین حال، از آنجایی که آنچه افراد با بدن خود انجام می دهند مستقیماً بر وضعیت روحی آنها تأثیر می گذارد، تناسب اندام تا حدودی بر کیفیت هایی مانند هوشیاری ذهنی و بیان عاطفی تأثیر می گذارد.

آمادگی جسمانی اغلب به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود تا افراد بتوانند اجزا یا قطعات آن را بررسی کنند. به طور خاص، آمادگی جسمانی توسط:

1. استقامت قلبی عروقی: این توانایی بدن برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و حذف مواد زائد در مدت زمان طولانی است.

2. قدرت و استقامت عضلانی: قدرت به توانایی عضله برای اعمال نیرو برای مدت کوتاهی می پردازد، در حالی که استقامت توانایی یک عضله یا گروه عضلانی برای تحمل انقباضات مکرر یا ادامه اعمال نیرو بر روی یک جسم بی اثر است.

3. انعطاف پذیری: این به توانایی حرکت مفاصل و استفاده از عضلات در سراسر دامنه حرکتی آنها اشاره دارد.

4. ترکیب بدن: ترکیب که یکی از اجزای تناسب اندام محسوب می شود، به بدن از نظر توده بدون چربی (عضلات، استخوان ها، بافت ها و اندام های حیاتی) و توده چربی اطلاق می شود. در واقع، نسبت بهینه چربی به توده بدون چربی، نشانه تناسب اندام است. انجام تمرینات مناسب می تواند به افراد در کاهش چربی بدن و افزایش یا حفظ توده عضلانی کمک کند.