اسپا و ماساژ حرفه ای برای ورزشکاران – راهنمای اساسی

زمانی بود که ماساژ برای عده ای تجمل محسوب می شد. امروزه همه به دنبال آبگرم در این نزدیکی هستند، به خصوص ورزشکاران و مربیان حرفه ای. ماساژ نه تنها مفید است، بلکه برای حفظ تناسب اندام و عملکرد در سطوح اوج نیز ضروری است. بررسی ها و مطالعات بارها و بارها ثابت کرده اند که ماساژ می تواند اثرات مثبت فوق العاده ای بر عملکرد بدن داشته باشد. ورزشکاران را می توان بهتر درمان کرد و توانبخشی را تسریع کرد.

فواید ماساژ بدن به ورزشکاران حرفه ای محدود نمی شود. آنها می توانند توسط هر کسی که یک برنامه ورزشی منظم را تمرین می کند استفاده شود. عملکرد بهتر، اجتناب از آسیب های جزئی، درد کمتر، تمرکز بیشتر و زمان بهبودی سریعتر از مزایای درمان بافت نرم است. بخش‌های زیر یک راهنمای ماساژ ضروری برای هر ورزشکار یا علاقه‌مند به ورزش ارائه می‌کند.

فواید آناتومیکی ماساژ

وقتی بدن را ماساژ می دهند دو اتفاق می افتد. ابتدا فشار دست ماساژور و حرکت او باعث ایجاد پاسخ مکانیکی در بدن می شود. دوم، یک عمل بازتابی رخ می دهد زیرا پایانه های عصبی تحریک می شوند. این دو واکنش با هم کار می کنند تا تأثیری بر سیستم قلبی عروقی بدن ایجاد کنند که منجر به مزایای زیر می شود:

  • رگ های خونی گشاد می شوند که جریان خون را افزایش می دهد و عملکرد را بهبود می بخشد.

  • جریان به قلب با ماساژ دستی مکرر افزایش می یابد و در نتیجه سطح اکسیژن در بدن افزایش می یابد. بافت ها دسترسی بهتری به مواد مغذی دارند و بدن مواد زائد و سموم را راحت تر دفع می کند.

  • ضربان قلب کاهش می یابد و در نتیجه تنش آزاد می شود و بدن سبک تر می شود.

علاوه بر فواید قلبی عروقی ماساژ، ورزشکار از اثرات مثبت بر عضلات نیز بهره می برد.

  • درد عضلانی از بین می رود و تنش از بین می رود و در نتیجه بهبودی سریعتر در ورزشکاران حاصل می شود.

  • با افزایش انعطاف پذیری عضلات، دامنه حرکتی بیشتری دارند.

  • دو مورد فوق با هم ترکیب می شوند تا با عضله سازی عملکرد فرد را در مسابقات و بازی ها افزایش دهند.

انواع ماساژ برای ورزشکاران

تسکین درد، عضلات قوی تر و انعطاف پذیرتر، و ریکاوری طبیعی بیشتر، سه مزیت کلیدی ماساژ برای افرادی است که ورزش می کنند. اما این بدان معنا نیست که هر نوع ماساژ درمانی این نتایج را به همراه خواهد داشت. برای ورزشکاران و ورزشکاران، چند نوع درمان وجود دارد که بهترین نتیجه را دارد:

  1. ماساژ ورزشی: بسته به نوع بازی که ورزشکار انجام می دهد. ورزش درمانی می تواند متفاوت باشد. اکثر آنها با سرعت بسیار بالا انجام می شوند و کشش زیادی را شامل می شوند. رویکرد ماساژ نیز بسته به زمان انجام آن می تواند متفاوت باشد. ماساژ قبل از تمرین در درجه اول شامل کشش هایی است که عضلات را گرم می کند. درمانی که بعد از بازی انجام می شود بر افزایش کشش و کاهش درد عضلانی تمرکز دارد.
  2. درمان های بافت عمیق: این زمانی استفاده می شود که نواحی خاصی از بدن مشکل ایجاد می کنند. به عنوان مثال، اگر عضلات زانو از فعالیت مداوم شروع به آسیب دیدگی کنند، اعمال فشار قوی به عضلات و بافت های اطراف می تواند به حل مشکل کمک کند. چنین ماساژهایی گاهی اوقات باعث ایجاد درد در فرد می شود زیرا هدف آنها از بین بردن گره است. رهایی از تنش و درد در عضلات نیاز به فشار زیادی دارد.

بنابراین، بهتر است به جای استفاده از رایحه درمانی یا ماساژ بافت نرم، ورزش یا ماساژ بافت عمیق را انتخاب کنید.

زمان مناسب برای ماساژ

اولین نکته این است که به یاد داشته باشید که نتایجی که یک ماساژ معمولی می تواند بدهد هرگز با یک ماساژ یکباره قابل مقایسه نیست. هر مرکز پیشرو ماساژ بدن، برنامه ریزی یک برنامه ماساژ کامل را توصیه می کند که همگام با برنامه ورزشی ورزشکار باشد. روش های درمانی بسیار شبیه به آموزش هستند. هرچه منظم تر آنها را انجام دهید، نتایج بهتری خواهید داشت. هر ورزشکاری که می خواهد از مزایای انباشته اسپاها بهره مند شود، باید آنها را در فواصل زمانی مکرر برنامه ریزی کند.

این دو نکته کلیدی است که باید هنگام قرار دادن ماساژ قبل یا بعد از بازی در نظر بگیرید:

  • آنها فقط در خدمت حل مشکلات نیستند. آنها همچنین می توانند برای اقدامات پیشگیرانه استفاده شوند.

  • نتیجه درمان ها می تواند کوتاه مدت باشد، بنابراین یک برنامه منظم ماساژ ضروری است

برنامه بهینه برای هر ورزشکار حرفه ای یا فردی که در سطح بالا تمرین می کند هر 7 روز یک بار است. اگر این امکان پذیر نیست، هر 2 هفته یک بار ضروری است. برای سایر افرادی که به اندازه کافی ورزش نمی کنند یا محدودیت بودجه دارند، دو بار در 30 روز توصیه می شود.

خلاصه ای مختصر

یک ورزشکار، آماتور یا باتجربه، یک مربی جوان یا یک علاقه‌مند به ورزش، هر کسی می‌تواند از ماساژ برای حفظ بدن، تسکین نقاط درد و بهبودی از آسیب‌ها استفاده کند. درمان‌ها می‌توانند به سلاح نهایی شما تبدیل شوند تا بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید. ماساژ نه تنها می تواند از نظر جسمی به شما کمک کند، بلکه فواید روانی آن نیز بسیار زیاد است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بهتر تمرکز کنید و بیشتر استراحت کنید.