آیا هر سوپی سالم است؟

دسته بندی : غذاها

زمان انتشار : 1399/12/26

زمان به روز رسانی : 1399/12/28

 

اگر دلتان یک غذای سبک و سالم می‌خواهد و یا دوست دارید یک وعده غذای گرم بخورید، یک کاسه سوپ همان چیزی است که شما می‌خواهید. مصرف یک کاسه سوپ آسان، سریع و خوشمزه است و مواد مغذی زیادی نیز دارد. با این حال، اگرچه سوپ یک غذای متنوع و خوشمزه است، اما باید بدانید که همه انواع آن کاملا سالم نیستند.

در این مقاله به بررسی مواد تشکیل دهنده یک سوپ سالم، بررسی فواید آن برای بدن و برخی جزئیات دیگر درباره سوپ می‌پردازیم.

 

 

مواد تشکیل دهنده یک سوپ سالم چه هستند؟

اگر سوپ را با مواد سالم و تازه درست کنیم، واقعا به یک غذای کاملا سالم و مفید تبدیل می‌شود. برای مثال: سوپ‌هایی که با سبزیجات، گوشت و یا عصاره استخوان تهیه می‌شوند، حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی مثل کلاژن هستند. همچنین مزه این سوپ‌ها نیز بسیار خوب است و چربی و کالری کمی نیز دارند.

مصرف سوپ سبزیجات مورد نیاز بدن را تامین می کند و ثابت شده است که مصرف مقادیر زیاد سبزیجات باعث کاهش خطر بروز چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. همچنین سبزیجات مقادیر فراوانی ویتامین، فیبر و مواد معدنی در خود دارند.

تهیه سوپ امری ساده و سریع است و تقریبا با همه مواد داخل آشپزخانه می‌توان آن را تهیه کرد. البته در تهیه سوپ بهتر است از مواد ناسالم استفاده نشود تا خواص غذایی آن دست نخورده بماند.

 

فواید مصرف سوپ

جدا از اینکه خوردن سوپ، میزان مصرف سبزیجات شما را بالا می‌برد، خوردن آن فواید دیگری نیز دارد. برای مثال کنترل وزن شما.

نتایج تحقیقات نشان داده است که افرادیکه در برنامه غذایی خود روزانه سوپ می‌خورند، کالری کمتری مصرف می‌کنند. همچنین افرادی که سوپ می‌خورند به طور متوسط وزن کمتری دارند و شکم کوچکتری دارند. همچنین کیفیت برنامه غذایی‌شان بالاتر است، چون چربی کمتر و در عین حال فیبر و پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان داده که سوپ در به وجود آمدن حس سیری موثر است و بسیاری از افراد بعد از خوردن آن سیر می‌شوند. همین موضوع باعث شده که کالری مصرفی آن‌ها کاهش یابد.

فیبر موجود در سوپ باعث می‌شود شما دیرتر احساس گرسنگی کنید و به هضم غذا در معده شما کمک می‌کند.

خوردن سوپ باعث می‌شود که آب بدن شما تامین شده و کمتر دچار کم آبی بشوید. همچنین میزان مصرف کلی آب شما را افزایش می‌دهد. آب یکی از مهم ترین مایعات برای بدن است که مصرف مقادیر زیاد آن برای بدن مفید است.

 

 

همه انواع سوپ‌ها مفید نیستند

همانطور که در بالا گفتیم در انتخاب مواد اولیه یک سوپ باید دقت کرد. همه موادی که باعث بهتر شدن طعم یک سوپ می‌شوند، مفید نیستند. برای مثال بعضی مواد مزه و یا بافت سوپ را بهتر می‌کنند، اما کاملا سالم نیستند. پس بهتر است هنگام پختن سوپ به این نکات دقت کنید.

 

 

موادی که سوپ را غلیظ و سنگین‌تر می‌کنند

بعضی مواقع در سوپ‌ها موادی مثل: شیر پرچرب، خامه، روغن نارگیل، پنیر و یا کره استفاده می‌شود. این مواد در مقیاس کم مفید هستند اما مصرف مقادیر زیاد آن در سوپ باعث ناسالم شدن و پرکالری شدن آن می‌شود. این مواد معمولا مقادیر زیادی کالری در خود دارند و باعث می‌شوند سوپ ما به یک غذای پرکالری و چاق کننده تبدیل شود. در واقع این مواد باعث چاق شدن شما می‌شوند.

البته مصرف سوپ‌هایی که در خود موادی مثل خامه دارند به صورت کنترل شده و کم موردی ندارد.

اگر می‌خواهید مزه و بافت سوپ خود را بدون استفاده از مواد مضر بهتر کنید می‌توانید از ماست و یا حبوبات له شده استفاده کنید. با این روش نه تنها سوپ خوشمزه ای خواهید داشت بلکه مواد مغذی بیشتری نیز در سوپ‌تان خواهد بود.

 

سدیم

یک نوع ناسالم دیگر سوپ، سوپ‌هایی هستند که به صورت فوری و یا کنسرو شده هستند. این سوپ‌ها مملو از سدیم هستند. مقادیر زیاد سدیم، فشار خون را بالا می‌برد و باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و یا سکته می‌شود. همچنین به جای اضافه کردن نمک به سوپ بهتر است از سیر، پیاز و یا پونه استفاده شود.

 

 

 

انواع مفید سوپ

 

سوپ گوجه

سوپ گوجه در خود لیکوپن دارد؛ یک آنتی اکسیدان که در گوجه وجود دارد و باعث به وجود آمدن رنگ قرمز در آن است. لیکوپن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل بروز بیماری‌های مزمن و قلبی و عروقی هستند. همچنین این آنتی اکسیدان به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و باعث افزایش میزان سلامتی قلب و باروری شما می‌شود.

البته بهتر است همیشه این سوپ را خودتان با مواد طبیعی درست کنید. محصولاتی که به عنوان سوپ گوجه از پیش آماده به فروش می‌رسند معمولا کاملا سالم نیستند. پختن این نوع سوپ ساده است و زمان زیادی لازم ندارد.

 

سوپ نودل مرغ

سوپ نودل مرغ یک نوع سالم از سوپ است که در آمریکا طرفداران فراوانی دارد. البته کنسروهای این سوپ سالم نیستند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

این سوپ پروتئین فراوانی دارد. پروتئین معمولا در سوپ‌های سبزیجات وجود ندارد و جایش خالی است. این ماده باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش چربی بدن شما می‌شود. شما می‌توانید به این سوپ، سبزیجات نیز اضافه کنید و آن را بیش از پیش مفید کنید.

 

نتیجه نهایی

سوپ یک غذایی ساده و مفید است. بهترین نوع سوپ، سوپی است که با مواد سالم و تازه تهیه شده باشد. اگر سوپ را با مواد سالم و مفید درست کنید، تبدیل به یک وعده غذای سیرکننده و سالم می‌شود. بهتر است از مصرف سوپ‌هایی که به صورت کنسرو شده و یا از پیش آماده هستند پرهیز کنید. این سوپ‌ها مقادیر زیادی سدیم دارند و باعث برروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید