آیا شش وعده غذا خوردن در روز، متابولیسم را بالا می برد؟

بیشتر افراد وقتی یه الگوی غذاخوردن جدید رو شروع می کنن، ۹ نفر از ۱۰ نفر اونا با استاندارد ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده یا ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده شروع می کننن؛ چرا؟ چون این همون چیزیه که در دنیای رژیم به ما توصیه میشه. با این حال، اثبات نشده که این الگوی غذا خوردن موثرترینه.

تحقیقات درواقع ادامه داره که نشان میده که در صورتی که تعداد کالری یکسانی در طول ۲۴ ساعت مصرف بشه، هیچ تفاوتی بین متابولیسم کسی که در روز ۶ وعده غذا می خوره در مقایسه با کسی که در روز ۳ وعده غذا می خوره وجود نداره!

بنابراین چرا ما خودمون رو درگیر این موضوع کردیم که “۶ وعده غذا در روز برای افزایش سوخت و ساز بدنم میخورم؟” خب بسیاری از مراجعین قبلا شنیدن که ” اگر هر ۳-۲ ساعت غذا نخوری، بدنت در حالت قحطی قرار میگیره و به جای اینکه از غذا برای تولید انرژی استفاده کنه، شروع به ذخیره کردن اون به شکل چربی میکنه “

بگذارید بهتون اطمینان بدیم که این اتفاق در بازه ی زمانی کوتاه اتفاق نمی افته.

جواب ساده برای این که چرا این موضوع اینقدر محبوب شد؟ تعصبات و افسانه های تغذیه که هرگز نمی میرند!

 

بذارید ما اونچه رو که هنگام کار برای تعداد زیادی از مراجعینم می بینم به شما بگیم:

خوردن ۳ وعده غذا در روز با یک میان وعده در جایی که نیازه ( صبح، بعد از ظهر یا عصر) به نظر می رسه که از لحاظ انطباق و به طور کلی، کاهش احتمال مصرف بیش از حد غذا (یا کالری) بهترین عملکرد رو داره.

واقعیت اینه، هر زمان که ما غذا می خوریم، فرصتیه که بیش از حد غذا بخوریم- به خصوص اگه در طول روز به طور مداوم احساس گرسنگی داشته باشیم. اگر زمانی که فرصت داریم، تا زمانی که به درستی احساس سیری کنیم، غذا بخوریم ( که معمولا وقتی وعده های غذایی حجیم تر را در دفعات کمتر مصرف می کنیم، اتفاق میفته) احتمالا کالری کمتری مصرف می کنیم.

بیشتر اوقات، وقتی افراد برنامه غذاییشون رو تغییر میدن، به ما میگن که همه آنها در تمام طول روز به غذا فکر می کنن

چقدر زمان تا وعده یا میان وعده بعدی مونده؟

آیا باید بعد از ظهر که ۵ ساعت برای کار بیرونم، ۲ وعده غذا بسته بندی کنم و با خودم ببرم؟

آیا باید برای این که بدونم دقیقا کی باید غذا بخورم روی گوشیم ساعت تنظیم کنم؟

 

به نظرمیرسه وقتی در طول روز ۳ وعده غذایی بزرگتر می خوریم، مفیدترین باشه. این شیوه به ما اجازه میده که احساس “پُری” و “سیری” داشته باشم به جای اینکه احساس کنیم فقط به اندازه کافی غذا خوردخ ایم تا جلوی شکممون رو بگیریم. همچنین آزادی روانی بیشتری درباره غذا داریم. اینطوری ما به طور مداوم به وعده غذایی بعدی فکر نمی کنیم چون ۶-۵ ساعت زمان داریم قبل از اینکه بدنمون شروع کنه به گفتن اینکه من دوباره گرسنه ام!

این شاید برای شما نمایشی باشه!

اما این آزادیه! به خصوص برای کسانی که برای مدت زیادی در فکر “رژیم” و “محدودیت” هستن!

با این گفته، ما هنوز مراجعین زیادی داریم که احساس می کنن باید ۳ وعده غذایی بزرگ و ۳-۲ میان وعده بخورند. اما اگه دائما احساس می کنید که غذا بر تمام روز شما حاکم شده و به نظر نمی رسه که سیر هستید، ممکنه ارزش تغییر رو داشته باشه!

چالش ما برای شما اینه:

به جای مصرف چندین وعده غذای کوچک در روز، مصرف غذا را به وعده های بزرگتر و یک میان وعده تغییر بدید و ببینید چه احساسی دارید! شاید تازه متوجه شوید که این ترفند ساده یک تعویض بازی برای شماست!

 

شاد و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید