آیا در گنجاندن غذای گیاهی در رژیم پالئو مشکل دارید؟

وقتی به شرایط بد سلامتی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان به دلیل رژیم غذایی ما فکر می کنید، متوجه می شوید که چقدر به خودمان آسیب رسانده ایم. بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در آمریکا برای مردان و زنان است. حملات قلبی قابل پیشگیری مسئول بیشتر این مرگ هاست. 2/3 آمریکایی ها اضافه وزن یا چاق هستند. 1/3 از همه کودکان در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند و چاقی به طور فزاینده ای در سنین بسیار پایین تشخیص داده می شود.

ما طوری غذا می خوریم که انگار فردایی وجود ندارد، و سپس بهای آن را می پردازیم، نه فقط به صورت فردی، بلکه به عنوان یک جامعه، زمانی که هزینه های مراقبت های بهداشتی ناشی از بیماری های قابل پیشگیری به میلیاردها می رسد.

جایگزین گیاهی

در حال حاضر حدود 16 میلیون آمریکایی گیاهخوار هستند که بسیاری از آنها گیاهخوار هستند، به این معنی که آنها هیچ گونه محصول حیوانی یا فرآورده جانبی (شیر، عسل، تخم مرغ) مصرف نمی کنند.

افراد مشهور، رهبران جهان، متخصصان تغذیه، پزشکان و کودکان به لطف رژیم غذایی گیاهی، زندگی سالم و پرانرژی دارند. آنها از سلامت قلب، وزن کمتر و مقاومت کمتر به انسولین لذت می برند.

بسیاری از مردم نمی دانند که بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق دموکرات ایالات متحده، از بیماری قلبی رنج می برد. او در سال 2011 اعلام کرد که به طور معجزه آسایی بیماری قلبی خود را با یک رژیم غذایی سخت بدون گوشت معکوس کرده است. تحقیقات اخیر نشان داده است که از ادعای کلینتون حمایت می کند.

دانشگاه آکسفورد مطالعه بزرگی انجام داد و نتایج این مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی سخت در واقع خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل عوارض بیماری قلبی و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تقریباً 1/3 کاهش می دهد.

نتایج مطالعه

45000 شرکت کننده در این مطالعه که توسط کارشناسان بهداشت و تغذیه دانشگاه آکسفورد انجام شد، شرکت کردند. حدود 34 درصد از این شرکت کنندگان در مطالعه از یک رژیم غذایی گیاهی سخت پیروی کردند. (در این مطالعه خاص، گیاهخوار به عنوان فردی که گوشت یا ماهی مصرف نمی کند تعریف شد).

شرکت کنندگان در این مطالعه بیش از 10 سال تحت نظر قرار گرفتند زیرا محققان اطلاعاتی در مورد عادات غذایی، عادات ورزشی، مصرف الکل و سایر متغیرهایی که به طور بالقوه می توانند بر خطر بیماری قلبی تأثیر بگذارند جمع آوری کردند.

محققانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه که از رژیم غذایی سخت گیاهخواری پیروی می کردند، حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار داشتند.

دکتر فرانچسکا کرو از دانشگاه آکسفورد نویسنده اصلی این مطالعه بود. او در بیانیه‌ای گفت: «بیشتر تفاوت در خطر به احتمال زیاد ناشی از تأثیرات روی سطح کلسترول و فشار خون است.» او در بیانیه خود افزود: «این نشان‌دهنده نقش مهم رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.»

تحقیقات کارشناسان دانشگاه آکسفورد همچنین نشان داد شرکت‌کنندگانی که رژیم گیاهخواری سخت‌گیرانه‌ای را دنبال می‌کردند، نسبت به افراد غیر گیاه‌خوار شاخص توده بدنی کمتری داشتند و همچنین احتمال ابتلا به دیابت نیز کمتر بود.

سایر فواید رژیم گیاهخواری

این جدیدترین مطالعه یکی از بزرگترین مطالعاتی بود که تا کنون برای بررسی فواید قلبی عروقی رژیم گیاهخواری انجام شده است. با این حال، این دقیقاً خبری نیست که رژیم غذایی بدون گوشت با طیف گسترده ای از مزایای سلامتی مرتبط است.

به عنوان مثال، مطالعه اخیر دیگری که بر روی 37000 بزرگسال انجام شد و نشان داد که با خوردن حداقل یک وعده غذایی گیاهی در روز، می توانید خطر مرگ ناشی از سرطان را تا حدود 20 درصد کاهش دهید.

تحقیقات دیگر نشان داده است که در مقایسه با گوشت خواران، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند:

• خطر کمتری برای بیماری های ناشی از غذا دارید

• علائم یائسگی با شدت کمتر را تجربه کنید

• طول عمر کلی بیشتری داشته باشد

• مقاومت به انسولین بهتری دارند

• وزن کمتری دارند و احتمال چاقی کمتری دارند

حتی اگر هنوز کاملاً آماده نیستید که همبرگر مورد علاقه خود را کنار بگذارید، باز هم می توانید با گنجاندن وعده های غذایی سالم تر برای قلب و بدون گوشت در رژیم غذایی خود از فواید سلامتی بهره مند شوید. غذاهای گیاهی را بیشتر انتخاب کنید. بشقاب خود را با سبزیجات سالم و غلات کامل پر کنید. غذاهای کامل خام بخورید.

چند نمونه از غذاهای خوشمزه که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

• آووکادو

• توت

• آجیل

• دانه

• لنزها

• سبزیجات برگ دار

• سبزیجات قرمز، زرد، بنفش و سبز

• ارزن آند

• سیب زمینی های شیرین

• بلغور جو دوسر فولادی

• شیر سویا و دانه های سویا

• خیلی بیشتر

یک یا دو وعده در هفته بدون گوشت مصرف کنید و هر زمان که می توانید گوشت را از بشقاب خود خارج کنید.

این گوشت را با لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا گاربانزو و سایر لوبیاهایی که عملاً چربی ندارند جایگزین کنید. میوه را برای دسر به جای غذاهای پخته شده و سبزیجات خام را برای میان وعده انتخاب کنید.

یک اسموتی میوه تازه و پودر پروتئین را برای سه ناهار در هفته به جای ناهار برگر یا مرغ انتخاب کنید.

تغییرات کوچک می تواند کمک زیادی به شما کند و شاید روزی به طور کلی از گوشت صرف نظر کنید.